logo Medische Gegevens
logo Medische Gegevens Patiëntenportaal
.

Contact & veel gestelde vragen

Als u vragen heeft over het gebruik van de website zoals het inloggen kunt u het beste eerst hieronder kijken bij de veel gestelde vragen onder het kopje "Helpdesk".  Als u daar geen antwoord kunt vinden op uw vragen, kunt u contact opnemen met onze helpdesk per e-mail, of per telefoon op nummer 088 - 999 11 00 (lokale gesprekskosten).

Wat is Medischegegevens.nl precies?

Wat kost deelname aan Medischegegevens.nl?
De ziekenhuizen bieden u deze dienst gratis aan, u hoeft geen abonnement te betalen. De door ons verstuurde SMS'jes kosten u ook geen geld, en het helpdesknummer is tegen gewone telefoontarieven bereikbaar.

Wat is het verschil met het landelijke EPD?
Het landelijke EPD is gericht op de arts en uitwisseling van informatie tussen artsen onderling. U heeft zelf geen inzage in dit landelijke EPD. Medischegegevens.nl is voor u - u kunt hier uw eigen dossier inzien, en u bepaalt zelf wie verder inzage krijgt in uw gegevens. Welke medische gegevens kan ik bekijken? U heeft inzage in een eventueel operatieverslag, testen, uitslagen van laboratorium-en röntgenonderzoek en onderzoeksverslagen. Samen is dat ongeveer 90% van uw medisch dossier.

Wat zijn voordelen voor mij als patiënt?
U kunt altijd en overal uw gegevens inzien. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld samen met uw huisarts uw gegevens bekijken, of thuis met uw familie of bijvoorbeeld wanneer u - onverhoopt - in een ziekenhuis in het buitenland terecht komt.

Kan ik veranderingen aanbrengen in mijn medische gegevens?
U kunt uw medische gegevens bekijken, maar niet verwijderen of wijzigen. Wel kunt u zelf opmerkingen en eigen documenten toevoegen, en een samenvatting. U heeft inzage in een eventueel operatieverslag, testen, uitslagen van laboratorium-en röntgenonderzoek en onderzoeksverslagen. Samen is dat ongeveer 90% van uw medisch dossier.

Beveiliging en privacy

Is Medischegegevens.nl veilig?
Het is natuurlijk heel belangrijk dat uw gegevens veilig zijn, dat niet iedereen bij uw gegevens kan. Bij Medischegegevens.nl kunt u daar zeker van zijn. Omdat de systemen voldoen aan hoge veiligheidseisen, kan niemand zonder uw persoonlijke toestemming bij deze informatie.

Wie hebben er allemaal toegang tot mijn medische gegevens?
U, en uw behandelend arts. U bepaalt zelf of u uw huisarts of meerdere huisartsen inzage geeft, in de toekomst kunt u ook uw partner of een vriend toegang geven.

Kan ik documenten uit Medischegegevens.nl opslaan?
Ja, dat is mogelijk. Wij adviseren wel om dit alleen op uw eigen computer thuis te doen, en niet op publieke computers zoals in Internet-cafe's.

Helpdesk

Welke internet-browsers worden ondersteund?
De website werkt het best met recente versies van Google Chrome, Safari, Firefox. U kunt ook Internet Explorer gebruiken (vanaf versie 9), maar deze werkt wel langzamer dan de andere genoemde browsers. 

Ik zie hier de uitslagen staan maar begrijp niet goed wat ze nu betekenen. Wie kan me dit uitleggen?
U kunt dat het beste vragen aan de arts die dit onderzoek heeft aangevraagd tijdens uw volgende bezoek. Omdat hij u kent, kan hij deze uitslagen het beste interpreteren.

Hoe lang duurt het na de inschrijving voordat ik kan inloggen op Medischegegevens.nl?
Binnen 48 uur kunt u een e-mail verwachten met login-gegevens voor de eerste aanmelding.

Ik heb nog steeds geen aanmeldings e-mail ontvangen
Controleer alsublieft de "Spam" of "Junk" map van uw mailbox. Vooral met Hotmail of Live mail adressen komen mails soms in deze mappen terecht. Als daar ook nog geen aanmeldingsmail staat, probeer dan eerst een nieuw wachtwoord aan te vragen. Als dat niet lukt, stuurt u ons dan alstublieft een e-mail waarin u vermeldt bij welke zorgverlener u zich heeft ingeschreven, en wat uw patiëntnummer bij die zorgverlener is. In praktijk worden er wel eens typefoutjes gemaakt bij het invoeren van uw emailadres, en kunnen wij u zodoende geen aanmeldings e-mail sturen.

Ik ben ingelogd, maar ik zie helemaal geen gegevens staan?
U zult alleen gegevens van uw zorgverleners te zien krijgen als u zich bij een zorgverlener heeft ingeschreven, en vervolgens inlogt met de gebruikernaam die u vanuit die inschrijving heeft ontvangen. Als u zelf een account heeft aangemaakt via de website (dat was mogelijk tot begin maart 2013), zult u daar alleen zelf gegevens kunnen invoeren en uploaden, maar zult u geen gegevens te zien krijgen van uw zorgverleners.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt.
Klik rechtsboven in het scherm op de link "wachtwoord kwijt?" en vul uw gebruikernaam of emailadres in. U krijgt het dan meteen toegestuurd.

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen, maar dat lukt niet.
Medischegegevens.nl bevat vertrouwelijke en persoonlijke informatie. Daarom is het van belang dat een zogenaamd sterk wachtwoord gebruikt wordt. Uw wachtwoord moet daarom voldoen aan de volgende eisen: De lengte is minimaal 8 tekens en het wachtwoord moet minimaal 1 grote letter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 bijzonder teken ($ * # + of -) bevatten.

Het systeem zegt dat mijn wachtwoord niet klopt, maar ik heb hem echt goed ingevoerd.
Het is van belang dat u met uw persoonlijke e-mail adres heeft ingeschreven, en niet met een e-mail adres dat u met iemand anders deelt. Als dat wel zo is, zullen er twee wachtwoorden naar hetzelfde adres gestuurd zijn, en is de kans groot dat u deze melding krijgt.

Let verder goed op of uw toetsenbord instellingen wel goed staan - probeer in Kladblok of een tekstverwerker of de toetsen voor $, *, #, + en - inderdaad die karakters geven.

Bij het inloggen krijg ik geen SMS toegestuurd.
Het duurt een paar seconden tot een minuut voordat de SMS op uw telefoon binnenkomt. Het blijkt soms voor te komen dat SMS berichten een paar uur bij uw telefoon-leverancier blijven hangen. Als het na 2 keer opnieuw proberen nog niet lukt, neem dan contact op met de helpdesk.

De website wordt opeens afgesloten en uitgelogd.
Als u 15 minuten nergens op klikt wordt de verbinding verbroken, ter bescherming van uw gegevens.

Ik zie mijn huisarts niet in de lijst staan, maar wil haar/hem wel graag inzage in mijn dossier geven.
Het werkt meestal het beste als u zelf aan uw huisarts vraagt om zich (gratis) bij ons in te schrijven. Hij/zij kan meer informatie en een inschrijfformulier vinden op https://mijn.medischegegevens.nl/arts.pdf. De huisarts beslist zelf of hij/zij zich wil inschrijven in het systeem, wij kunnen dat alleen vragen en niet garanderen.

Het duurt lang om een röntgenonderzoek te tonen. 
Soms bestaat een onderzoek wel honderden plaatjes, afhankelijk van de snelheid van de internetverbinding duurt het laden even. 

Ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn vragen
Voor vragen over het gebruik van de website zoals het inloggen kunt u contact opnemen met onze helpdesk per e-mail, of per telefoon op nummer 088 - 999 11 00 (lokale gesprekskosten).